ارزشهای بنیادین عماکو
ارزشهای بنیادین یا ارزشهای محوری (Core Values) در ادبیات استراتژی سازمان واژههای آشنایی هستند. معمولا سه رکن اصلی و اولیه از برنامه استراتژی یک سازمان با چشمانداز، ماموریت و ارزشهای بنیادین تعریف و تدوین میشود. در موارد متعدد این مفهوم تنها زینتبخش اسناد استراتژی یا تابلو اعلانات و صفحات وبسایت است و عملا هیچ کارکرد و اثری از آن در سازمان دیده نمیشود. ارزشهای بنیادین به معنا و مفهومی ساده خط قرمزها، چارچوبها و قواعد محکمی هستند که یک سازمان در فرآیندهای داخلی باید به آنها پایبند بوده و تحت هیچ شرایطی از آنها عبور نکرده و زیر پا نگذارد. بنابراین ارزشهای بنیادین مربوط به «درونسازمان» است و نه لزوما بیرون سازمان. درک مهم از ارزشهای بنیادین و شرط اولیه این است که این موارد باید یک خط قرمز بدون تفسیر باشند. یعنی مثلا اگر صداقت بهعنوان ارزش بنیادین گفته میشود و هرکس در سازمان بنا به مصالحی صداقت را زیرپا بگذارد، دیگر ارزش بنیادین نیست. واژهها و مفاهیمی مثل صداقت، شفافیت، خلاقیت، تعهد و ... بهشدت تفسیربردار هستند و نمیتوان با یک معیار و شاخص قابل درک وجود یا عدم وجود آنها در سازمان را فهمید یا آنها را در سازمان نهادینه کرد. ارزشهای بنیادین به اعتقادات عمیق مدیران و صاحبان، نوع صنعت و استراتژیهای کلان سازمان ربط دارد و باید بهگونهای تدوین و تعیین شود که برای تمام مدیران و کارکنان قابل فهم و درک بوده و هیچکس در تشخیص مصادیق آن شک و تردید نکند.
ما در عماکو تمامی سعی خود را خواهیم کرد که به صورت واقعی به ارزشهای بنیادین خود پایبند باشیم.
ارزشهای بنیادین ما؛ در عماکو :
- حفاظت و صیانت از محیطزیست و رعایت اصول ایمنی و بهداشت
- کارآفرینی و ایجاد اشتغال پایدار
- اخلاقمداری و رعایت حق و حقوق شرکت های همکار
- رعایت استانداردها و الزامات کیفی در جهت بهبود دائمی خدمات قابل ارائه
- مسئولیتپذیری و پاسخگویی در فعالیت ها و خدمات قابل ارائه
- بهره گیری از توان علمی و اجرایی دانشمندان، اساتید، نخبگان و فناوران
- توجه ویژه به ارتقاء سطح علمی، معیشتی و سلامت کارکنان
- همکاری، همدلی، مشارکت و همافزایی با تاکید بر صداقت و احترام متقابل
- قبول ضعفها و تلاش برای رفع آنها همراه با ارتقاء، تعالی و بهبود مستمر شرکت
- تلاش و برنامه ریزی به منظور رضایت حداکثری کارفرمایان
- رعایت مسئولیت پذیری اجتماعی در کلیه عرصههای فعالیت
- تلاش و تعهد به توسعه، پیشرفت و ارتقاء کیفیت خدمات
- ترویج فرهنگ آموزش، یادگیری و نوآوری
- رواج کار گروهی و مشارکت موثر سازمانی