مولفه های مدیریتی عماکو

مولفه های مدیریتی عماکو

  1. برنامه‌ریزی
  2. سازماندهی
  3. رهبری
  4. ارزیابی عملکرد

 

  1. برنامه‌ریزی

برنامه‌ریزی یکی از مولفه های اصلی مدیریتی در عماکو است. در مرحله برنامه‌ریزی، عماکو اهداف کوتاه مدتف میان مدت و بلند مدت خود را تعیین نموده و برای دستیابی به آنها مسیر پیاده‌سازی را پیش گرفته است. در این مرحله، عماکو برای تعیین جهت شرکت خود تصمیمات استراتژیک گرفته و  با در نظر گرفتن چشم‌انداز و مأموریت شرکت، و ارزیابی منابع موجود برای دستیابی به اهداف خود، تجزیه و تحلیل عمیقی از وضعیت فعلی مانند رشد اقتصادی، مشتریان و رقبا را انجام داده و میدهد. عماکو در یک برنامه‌ریزی استراتژیک 5 ساله؛ تهدیدات شرکت را تجزیه و تحلیل، نقاط قوت و ضعف سازمان را ارزیابی و برنامه‌ای ایجاد نموده است که چگونه شرکت می‌تواند به بهترین شکل در حوزه کاری خود رقابت کند.

  1. سازماندهی

عماکو به منظور توزیع منابع و تفویض وظایف به پرسنل، برای دستیابی به اهداف تعیین شده در مرحله برنامه‌ریزی، اقدام به سازماندهی مجموعه خود نموده است. عماکو به منظور سازماندهی بودجه و کارکنان، با همکاری سایر بخش‌های شرکت، مانند امور مالی و منابع انسانی، تمامی سعی و تلاش خود را برای مساعد نمودن محیط کاری و بهره‌وری بیشتر به کار گرفته؛ و با در نظر گرفتن انگیزه و استعداد کارکنان خود، موجب شده کارمندان با نقش‌ها و وظایفی که به بهترین وجه؛ متناسب با توانایی‌های آنها است سازگار و مطابقت داشته باشند.

  1. رهبری

رهبری، سومین مولفه اصلی مدیریتی در عماکو به شمار می‌رود که شامل ایجاد انگیزه در کارکنان و تأثیرگذاری بر رفتار آنها برای دستیابی به اهداف سازمانی است. رهبری در عماکو به جای وظایف، بر مدیریت افراد، مانند کارمندان، تیم‌ها و گروه‌ها تمرکز دارد. در عماکو معمولاً با بهره گیری از این مولفه مهم، با استفاده از مهارت‌های بین فردی با کارکنان ارتباط برقرار می شود تا اعضای تیم تشویق شده به ایشان انگیزه داده شود تا بهترین عملکرد را داشته باشند. مدیران عماکو با شناسایی لحظاتی که کارکنان به تشویق یا هدایت نیاز دارند و تشویق کارمندان در زمانی که وظایف خود را به خوبی انجام داده‌اند، محیط کاری مثبتی ایجاد نموده اند.

  1. ارزیابی عملکرد

آخرین مولفه اصلی مدیریتی در عماکو، ارزیابی عملکرد است. فرآیند ارزیابی اجرای برنامه و انجام تنظیمات و ایجاد چارچوب برای اطمینان از دستیابی به هدف سازمانی،  مستمراً در عماکو در حال انجام است. کارکنان از طریق نظرسنجی و تکمیل فرم های مربوطه در رده‌های مختلف و بر اساس چارت سازمانی، توسط مدیران و روسای بالا دست ارزیابی می شوند و نتیجه به مدیران ارشد منتقل می گردد. مدیران عماکو همواره کارکنان خود را زیر نظر دارند و کیفیت کار آنها را ارزیابی می‌کنند. در ارزیابی‌های عملکرد، به کارکنان بازخورد داده می شود، و نکات مثبتی را در مورد کارهایی که به خوبی انجام می‌دهند و پیشنهادهایی برای بهبود به ایشان ارائه شده و مشوق‌هایی مانند پاداش، ارتقاء سمت، افزایش حقوق و ... برای کارمندان با عملکرد بالا ارائه می گردد.